robynholland.reismee.nl

Onze tweede week in Mombasa!

Hallo allemaal!

Hoe is het met iedereen thuis? Leuk om alle reacties te lezen, jullie zijn allemaal erg lief! Hier gaat alles nog steeds super goed, weer een hoop meegemaakt en beleefd natuurlijk. Hopeljik kan ik het allemaal weer een beetje samenvatten (lees die van Anouk voor een uitgebreide versie haha!) De foto's staan er deze keer bij Anouk op, dus kijk allemaal ook even op anoukmertens.reismee.nl

Onze tweede week in Kenia is ook heel erg leuk geweest. Gelukkig iets rustiger en minder hectisch dan de eerste, maar echt relaxen komt er hier niet van haha! In ieder geval door de weeks niet. Vandaag gaan we wel een lekker rustig dagje houden. We hebben een beetje uitgeslapen (tot kwart voor 8, dat is echt uitslapen hier!) en ik heb zelfs gebakken eieren geprobeerd te maken haha! Vanmiddag gaan we lekker de toerist uithangen in de stad. We gaan eerst naar Fort Jesus, een hele oude deel van Mombasa. Daarna willen we naar een houtsnijwerk fabriek workshop museum achtig iets haha! Daar maken ze allemaal leuke houten dingetjes... en daar kunnen we kijken hoe ze dat doen (en ze zelfs kopen uh oh!)

Morgen willen we naar Wassini Island - daar ga je met de boot naartoe en kun je dolfijnen spotten en snorkelen. Dat blijkt een hele gave ervaring te zijn, we hebben nog een paar Nederlanders gesproken die dat hebben gedaan, en dat willen we natuurlijk niet missen. Er is ook een kans dat het volgend week zondag wordt, ligt aan het vervoer want het is best ver. Dus we zijn voorzichtig met plannen maken, hebben we ondertussen wel geleerd... goed he! De mensen hier zijn echt heel vriendelijk, maar plannen is niet echt een capaciteit die ze kennen. In de matatu hadden we gisteren trouwens ook een mooie actie haha, we hadden het met een andere vrijwilliger erover dat we een neger aan de haak moeten slaan voor Anouk, en toen zeiden we allebei in koor, echt heel hard 'once you go black, you never go back'. Nouja dat verstonden ze dus gewoon natuurlijk, oepsie! Daarna hadden we veel bekijks (A)

De afgelopen week hebben we in APDK ook heel veel leuke dingen met de kinderen gedaan. We hebben een bingo spel gemaakt met plaatjes en woordjes in het engels, dat vonden de kinderen echt super. Ze kenden al het principe van echte bingo van de andere vrijwilligers voor ons, en de variatie met tekeningen viel ook goed in de smaak. Dat moeten we dus volgend week ook nog een paar keer doen! We hebben ook de kamers versierd met vlaggetjes. We hebben elk kind zijn eigen vlag laten maken en deze vervolgens in een slinger opgehangen, zag er heel leuk uit! Gisteren zijn we naar de stad gegaan met Kate om nog wat spulletjes voor de kinderen te halen. We willen 2x per week met de ouderen een handicraft klas houden (ook als wij straks weg zijn moet die doorgaan), dus we hebben stof gehaald, naalden, verschillende kleuren draad en dergelijke gekocht zodat ze kunnen leren naaien en punniken. Het geld dat we in Nederland van al die lieve mensen hebben meegekregen komt dus heel goed van pas! We gaan ook volgend week een cd speler halen, zodat we kunnen beginnen met de muzieklessen. Helaas hebben we nog nergens xylofonen kunnen vinden, we hebben echt overal gezocht! Maar we blijven zoeken, want ik zou het de kinderen echt dolgraag willen aanleren.

Volgend week zaterdag gaan we met de kinderen die dat mogen naar het strand, dat zullen ze echt geweldig vinden! Dan krijgen ze limonade en kip met frietjes, snoepjes...we gaan ze lekker verwennen! We gaan ook nieuwe badpakken voor ze kopen van te voren, dus we krijgen het nog druk! Met de kinderen die niet naar het strand mogen gaan we volgend week uiteten. Dit zijn de wat oudere kinderen met pinnen in hun benen bijvoorbeeld, daar gaan we mee naar een leuk restaurantje aan een meer. Het blijkt daar heel leuk te zijn, en hopelijk krijgen we toestemming van de therapeuten om alle andere kinderen mee te nemen, zodat we iedereen een keer kunnen trakteren!

Over twee weken gaan we mee met de mobile clinic van APDK mee. Dit is een ambulance die het rimboe inrijdt om gehandicapte kinderen op te zoeken die daar nog tussen de stammen leven. Soms nemen ze die mee, of ze bestellen speciaal voorzieningen voor ze. Daphne, een ander vrijwilliger hier, heeft dit al gedaan en zei dat het echt een geweldige ervaring is, dus dat moeten we zeker doen! We gaan dan twee dagen mee (een nachtje slapen in de rimboe dus ook!) en we rijden dan ook door Tsavo National Park, dus het is meteen een soort extra safari. Het lijkt ons wel heftig om daar de gehandicapte kinderen tussen de armoede te zien, vooral nu met al die droogte, maar ook wel een mooi ervaring die we zeker aan ons lijstje willen kunnen toevoegen.

Ik weet niet hoeveel aandacht daar in Nederland momenteel aan wordt besteed, maar hier is het wel heel erg met de droogte en de honger op het moment. Op het journaal hebben ze het over niks anders. Gelukkig zitten wij aan de kust, dus valt het bij ons mee. Er is niet altijd lopend water, maar wel altijd water aanwezig in jerry cans, dus we mogen echt niet klagen. Land inwaarts gaat het er wel echt hard aan toe. We zien beelden op tv van dieren carassen, kindjes met opgezwollen buikjes en vluchtende mensen. Echt heel zielig allemaal. Van de ene kant natuurljik blij dat we dan hier zitten, maar ook weleen schuldgevoel dat wij dan weer net goed zitten, enhier wel gewoon water opmaken aankleren wassen enzo!

Dat was trouwens ook een heel nieuw ervaring, zelf met de hand onze kleren wassen met koud water. Haha alles is helemaal uitgerekt, en ik had gewoon de blaren op mijn handen staanvan het uitwringen.Ik ben ineen keer ZO dankbaarvoor degeweldige uitvinding 'wasmachine' haha, wel echt zielig datzij het altijdzo moeten doen. Wij kunnen straks thuis alles weer in de was gooien, zij niet. Ook een beetje dubbel dus.

Ook een vaatwas isiets wat ze natuurlijk niet hebben hier. Donderdag hebben we gekookt voor 17 mensen! Je kunt je dus ook voorstellen hoe lang we hebben staan afwassen haha! Er kwamen 7 Nederlanders op bezoek (andere vrijwilligers) en nog watAfrikaanse vrienden van Peter en Nancy. Het was echt heel gezellig. We hebben het voorgerecht gemaakt (lekkere salade met mozarella en spekjes)- dit vonden ze allemaal erg lekker!Het hoofdgerecht was echt typisch afrikaans, groenebananen met aardappels en rijst, ennatuurlijk chapati! Die hebben ze zelf in de keuken gemaakt - eensoortdeegpannekoeken - erg lekker! Toetje was ook geslaagd -fruit met yoghurt en honing. We hebben ons voorhet eerst echt helemaal volgevreten. Heerlijk :)

Verder eten we hier best goed - gewoon drie keer per dag- maar wel echt veel minder dan thuis. Ik kom dusals eenslanke Robyn terug :) Heel veel rijst, niet veel vlees en al helemaal weinig vet, dus de kilootjes vliegen eraf (dat hoop ik tenminste - ik heb hier natuurlijk geen weegschaal hihi)

Gelukkig zijn we allebei nog steeds helemaal fit (even afkloppen!) Nog geen last van diaree of andere vakantiekwalen - behalve vervellende huiddan hihi! Dus we mogen echt van geluk spreken tot nu toe!

Hopelijk gaat thuis ook alles helemaal goed met iedereen, en voelen allebei mijn papa's zich weer een beetje beter! Ik mis jullie allemaal en ik hou jullie weer gauw op de hoogte!

Hele dikke kus Xxxx Robyn xxxx

Sanne & Ronald

Hee Robyn en Anouk,

Super stoer zeg wat jullie daar allemaal meemaken, jullie zijn TOP-meiden;)! Echt super leuk dat jullie die kinderen wat bijleren met de vele kennis die jullie hebben. Het lijkt me inderdaad leuk om die kinderen naar het strand te nemen of uiteten; dat is voor hun een hele ervaring. Echt super vet om door de rimboe gehandicapte kinderen te gaan helpen; spannend zeg slapen in de rimboe.

Geniet ervan en veel plezier nog!
Groetjes Sanne & Ronald

Pleun

Hee! Wat een leuk verhaal weer! Ik ben wel jaloers zeg, ik zit dit verhaaltje te typen terwijl ik lekker aan het werk ben.. Dan hebben jullie het toch beter bekeken haha:) Wel heel erg goed wat jullie allemaal voor de kinderen doen! Ook echt goed van jullie dat jullie zorgen dat ze wel met bepaalde dingen doorgaan als jullie weer weg zijn, zoals dat naaien! Wist trouwens niet dat jullie dat zelf wel kunnen:P En dat schuldgevoel moet je helemaal niet hebben! Jullie zijn daar om fantastisch werk te doen voor die kinderen en daar zijn ze super blij mee:)! Wij krijgen hier thuis ook veel nieuws over de droogte daar in Afrika. Heb de foto's ook gezien van de sterk ondervoede kindjes en de dode dieren:( Echt erg triest inderdaad en dan te bedenken dat wij hier dagelijks zo ongelofelijk eten weg gooien, echt de omgekeerde wereld.. Nou meid heel erg veel plezier nog en tot over drie weekjes;) xx

Ineke @ Doingoood

Hi dames, leuk om jullie verhalen te lezen! Zeg maar tegen Peter dat 'ie de haan moet slachten. Dat beest houdt je toch maar uit je slaap. Hij zou eigenlijk wachten tot John en ik weer komen maar ik gun hem jullie van harte :-)
Veel plezier nog en doe Kate en Leah de hartelijke groeten van ons!

Johan en Marga

Hey die Robyn en Anouk!

Wat een geweldig verhaal weer! Wat een ervaringen zeg!
Gelukkig dat jullie nog voldoende water enz hebben en dat jullie nog helemaal fit zijn! Geniet nog lekker van alle mooie dingen!! ik ben jaloers ;)

Groetjes Johan en Marga

Doingoood