robynholland.reismee.nl

Alweer op de helft!

Heey hey!

Pfff wat gaat de tijd hier toch snel zeg....vandaag zitten we alweer op de helft van onze reis hier in Afrika. Niet normaal hoeveel we al gedaan en gezien hebben in 2,5 weken! Natuurlijk kan ik niet wachten om iedereen thuis weer te zien en te knuffelen, maar het idee dat ik hier over 2,5 week weer weg moet is ook niet leuk! We hebben het hier echt naar ons zin, vooral op het project begint ons band met de kinderen steeds hechter te worden. Ik moet er niet aan denken dat volgend week vrijdag alweer ons afscheidsfeestje is bij APDK. Want de laatste week gaan we op safari en dan zijn we natuurlijk niet meer op het project. Maargoed ik zal jullie maar vertellen wat we sinds het weekend allemaal hebben gedaan! Anouk zet de foto's er weer op, dus kijk weer allemaal op anoukmertens.reismee.nl voor de foto's!

Zaterdag zijn we dus naar Fort Jesus geweest, zoals we 's ochtends al vertelden. Dit is het oudste deel van Mombasa, en is eigenlijk gewoon een soort kasteel maar dan in de vorm van Jezus (als je van bovenaf echt heel scheel kijkt hihi). We kregen van een geschiedenis student een rondleiding en het was op zich wel heel interessant, heel eventjes, maar musea zijn nou niet echt onze lievlingsdingen haha. Nee het was allemaal echt heel mooi, en een prachtig uitzicht dus we hebben veel foto's geklikt. En daarna heeft ons gids rondgeleid door Old Town (de rest van het oude gedeelte van de stad) en hier heeft hij weer vanalles verteld over vroeger, maar wij waren eigenlijk meer geintereseerd in de souvenir winkeltjes hihi! Na twee uur met de gids gelopen te hebben vonden we het eigenlijk wel goed geweest, dus hebben we hem betaald wat we in het begin afgesproken hadden (omgerekend ongeveer 4 euro). Niet echt een leuke uurloon dachten we, maar Peter had ons verteld dat dit een normale prijs was. Hij had ons verteld dat we echt VOOR de rondleiding een prijs moesten afspreken, dus dat hadden wij ook braaf gedaan. Ons gids dacht daar helaas aan het eind iets anders over. Volgens hem was die 4 euro alleen voor de rondleiding van Fort Jesus, en kwam voor Old Town ook nog 5 euro bij. Haha grapjas...hij heeft helemaal niet aangekondigd dat we aan een 'nieuwe' rondleiding begonnen. Uiteindelijk hebben we hem snel maar 6 euro gegeven en zijn er van door gegaan...weer een lesje geleerd. NOOIT keniaanse mannen vertrouwen als het op geld aankomt. We worden hier als blanken aan een stuk door afgezet (of in ieder geval poging tot). Gelukkig hebben we goede vrienden gevonden in Peter, Nancy en Kate, en kunnen we voortaan ook voor onszelf opkomen als ze ons niet genoeg wisselgeld geven in de matatu hihi ;)

Na ons Fort Jesus ervaring zijn we naar Akamba Handicraft geweest...en dorpje waar een stam van 10.000 mensen wonen, die ALLEMAAL bezig zijn met hout bewerken tot prachtige beelden en kunstwerken. Dit was wel echt super gaaf om te zien. Echt zo knap hoe ze echt alles met hand deden. Hakken, beitelen, schilderen....echt allemaal handwerk. En daar hebben we rondgelopen en een praatje gemaakt met de mensen, echt super aardig allemaal. Ze wilde allemaal met ons op de foto en vroegen waar we vandaan kwamen. En daarna hebben we ook maar 'heel snel eventjes' in de winkel gekeken. Tja ik zal maar zeggen...als we bij moeten betalen voor onze zware koffers zou het ons niet verbazen (A)

Zondag zijn we met Peter en Nancy mee naar hun kerk geweest. De mis begon om 7uur 's ochtends, dus het was een lekker vroege zondag. Maar wel heel leuk om te zien daar in de kerk. Allemaal dansen en zingen en bidden, echt een groot feest. Iedereen was echt super aardig, en ze gaven ons als bezoekers een flesje water, en nodigden ons zelfs uit op een bruiloft over een paar weken! Helaas is het dezelfde dag als we terugvliegen, maar daaruit blijkt wel hoe gastvrij ze hier zijn! Ze kenden ons niet eens en we waren toch zo welkom!

Zondag overdag zijn we dus maar op het strand ons slaap gaan inhalen. Deze keer wel goed ingesmeerd hoor mama! Maar het was niet echt nodig, want na een paar uur liggen begonnen het hier tropisch te regenen. We waren op een prive strand gaan liggen van een hotel, waar wij natuurlijk geen gasten zijn. Maar als blanke kun je gewoon naar binnen wandelen met je bikini. Nou, alle gasten renden dus naar hun kamer toen het begon te regenen, maarja die hadden wij geen. Hihi dus maar even op de wc's geschuild en omgekleed. Beetje komisch dus. Daarna was het wel weer droog en zijn we even naar Pirates geweest, een van de weinige stukjes strand van heel Mombasa waar Kenianen zelf mogen komen...en DRUK dat het was. Net een mierenhoop! Zo ongelooflijk vals dat alle blanke toeristen hier de prachtige stranden in beslag nemen met hotels met prive stranden, en dat er maar een stukje overblijft voor de Kenianen zelf! Een beetje scheef vonden we dat. Maar dat is dus ook het strand waar we zaterdag met de kinderen van APDK naartoe gaan. Hopelijk is het dan niet zo druk, als we daar mt 60 gehandicapte kinderen aankomen. Maar ik ben er bang voor. Wordt dus een heel ervaring!

Zondag avond hebben we 'Nederlands' gekookt weer voor Peter en Nancy. Een soort van spaghetti carbonara (haha niet echt Nederlands) maar het was toch erg lekker en ze vonden het heerlijk met kip en champignons en broccoli, best wel dure ingredienten voor hier, dus het was toch een beetje bijzonder, ook al is het officieel niet echt typisch Hollands hihi! Maar stamppot kennen ze hier al, dat eten ze bij de rijst :s en gehaktballen hadden de vorige vrijwilligers gemaakt. Dus dan maar lekker italiaans!

Maandag zijn we weer naar Blessed Clamp geweest, omdat het daar op maandag medical clinic dag is. Dan wordt bij de kinderen (en ook bij sommige volwassenen) alle wonden verzorgd, vooral op de handen en voeten. Omdat ze daar lepra hebben, en allemaal op blote voeten lopen, hebben ze heel veel last van jiggers. Dat zijn van die kleine beesten die onder het huid kruipen en bloed gaan zuigen. Op maandag en donderdag doen de verpleegsters en vrijwilligers de jiggers eruit snijden met messen. Ook bij de kinderen dus, en dan zonder verdoving. Je kunt je dus wel voorstellen dat er heel wat traantjes vallen. Echt heel zielig allemaal. Niks voor mij dus, vooral met alle bloed en viezigheid die uit de wonden kwamen. Wij hebben ons dus maar vooral met de kinderen in het schooltje vermaakt. We hebben alle kinderen geschminkt, iets wat sommigen volgens mij nog nooit hadden gezien. Ze vonden het echt geweldig, maar snapten het niet zo goed. Ze veegden het elke keer weg, en wilden dan weer opnieuw geschminkt worden. Haha gelukkig vinden wij dat heel leuk om te doen, dus maakt allemaal niet uit. Ze waren alleen wel heel erg aan het wringen allemaal om aan de beurt te komen, want we hadden natuurlijk maar twee kwastjes. Hihi we werden bijna klemgedrukt door blije kinderen - helemaal super!

De andere twee vrijwilligers bij Blessed Camp waren ook van ons leeftijd, hele leuke meiden, Doris en Chantal. Daar gaan we van het weekend ook mee afspreken. Echt zo grappig... Chantal komt uit Eijsden, heel dicht bij Maastricht dus. En toen we eenmaal aan de praat waren, bleek het dat hele goede vrienden van haar pianoleerlingen van mij zijn. Kunnen we thuis weer de groetjes aan ze doen...en elkaar in Kenia ontmoet! Toevallig he!

Dinsdag hebben we ook 'ons' kindjes op APDK geschminkt... ook daar vonden ze het erg leuk! In heel Mombasa was dinsdag de stroom uitgevallen (door het watertekort konden de generators niet gepompt worden ofzoiets) maar gelukkig hadden ze bij APDK nog wel stroom. Toen we gisteravond thuiskwamen, was het wel heel gezellig en knus met allemaal kaarsjes. Maar we hadden een blok kaas bij de supermarkt gekocht (Anouk had ontwenningsverschijnselen haha) en die moest natuurlijk wel in de koelkast! Gelukkig deed de stroom het rond 7uur weer gewoon, anders was haar lekkere kaas gesmolten geweest. Haha alleen een beetje jammer dat Meshack er vandaag van heeft gegeten maarja, dan hadden we het niet in hun koelkast moeten laten staan, zoiets verleideiljks lekker ;)

Gister avond hebben we weer zitten knutselen voor ons kindjes op APDK. We hebben het hele alfabet in blokletters uitgeknipt, en de kinderen deze vandaag laten kleuren. Daar gaan we zometeen een letter slinger van maken om in het klaslokaal op te hangen. We worden zo nog eens goed in al dat geknutsel haha! Vandaag hadden we ook voor het eerst ons handenarbeid klasje gedaan met de oudere kinderen. We hebben ze leren naaien, en zelfs de jongens vonden dit wel erg leuk! Ze wilden allemaal tegelijkertijd aandacht omdat de garen elke keer uit de naalden vielen. Maar het was wel erg leuk om ze zo allemaal bezig te zien!

Nou ik zal mijn verhaal maar eens gaan afsluiten, anders haal ik Anouk nog eens in met mijn lange verhalen, dat is ook niet de bedoeling!

De groetjes aan iedereen thuis en een hele dikke knuffel! Tot de volgende update!

Dikke kus xxxxx

Pleun

Hee Robyn! Wat een leuk verhaal weer:) Wat een afzetter die gids:P.. Maar wel sneu dat dat voor hun een uurloon is terwijl wij hier toch minstens het dubbele krijgen.. maarja de levensmiddelen zijn daar wel een stuk goedkoper toch? Wel echt heel erg zielig van die kindjes met jiggers:(! Zitten die dan net onder de huid of dieper? Wat een dappere kindjes allemaal! Ik hoop dat jullie stranddagje heel leuk gaat worden:) Ik zal het wel lezen in jullie volgende berichtje! Heel erg veel plezier nog en tot over twee weekjes:) xx

Janne

Wat valt daar toch ongeloofelijk veel te beleven!! Het klinkt echt super vet! Maar als je voor volgende week vrijdag je kussen nog even doorleest zou me dat erg op mijn gemak stellen :p
Geniet ervan!!
x